الشيخ محمد علي الگرامي
236
استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )
عالى استدعا دارم مرقوم فرمائيد : 1 - به دليل فراموشى گفتم كه امضاء مال بنده نيست جرم و گناه است يا خير ؟ 2 - از اينكه طرف مقابل پائين امضاء اينجانب قلمكارى كرده و ادّعا دارد آيا مرتكب جرم و خلاف و جعل امضاء شده است يا خير ؟ 3 - هر چه مىگويم به قرآن قسم بخورد ، خوددارى مىكند ، تكليف قانونى و شرعى با چنين افراد چيست ؟ معين بفرمائيد . با تشكر جواب : بسمه تعالى شما مىتوانيد با قسم خوردن در برابر قاضى بدهى ادعائى را ردّ كنيد ، ليكن در برابر سندى كه از شما دارند بايد اثبات تدليس شود . قلمكارى در نوشته شما هم - در صورت اثبات - جرم و حرام است . دعوى سر ملك و زمين سؤال 239 : بسمه تعالى محضر مبارك مرجع عاليقدر . . . سلام عليكم با تقديم احترام باستحضار مىرساند كه سه نفر در ملكى شريك بوديم كه پس از توافق در تقسيم آن ، مقرر گرديد با رضايت كامل طرفين ، هر يك در حصه خويش نسبت به احداث مرغدارى مبادرت ورزد . متعاقباً پس از مدتى شركاء ، ضمن ادعاى مالكيت در حصه اختصاصى اينجانب ، مطالبه اجرت المثل ايام تصرف مىنمايند . لذا ، خواهشمند است حكم شرعى قضيّه را بيان فرمائيد .